Ravintola-alaa vaivaava työvoimapula voi asettaa haasteita asiakaspalveluun. Silloin on hyvä muistaa, että laadukas asiakaspalvelu vaatii ennen kaikkea läsnäoloa.

Näin nostat asiakaspalvelun uudelle tasolle

Kouluttaja ja ravintolapäällikkö Teemu Siraisen mukaan hyvä asiakaspalvelu koostuu simppeleistä perusasioista – ja juuri siksi ne usein unohtuvat.

Vinkki 1: Anna henkilökohtaista asiakaspalvelua

Hyvä asiakaspalvelu lähtee peruskäytöstavoista: hymyillään ja toivotetaan tervetulleeksi. Vaikka nämä tuntuvat itsestäänselvyyksiltä, ne unohtuvat monilta. Asiakkaat arvostavat sitä, että heidät huomioidaan henkilökohtaisesti. Se saa heidät tuntemaan olonsa tärkeäksi. Henkilökohtaisuutta saa luotua lyhyillä keskusteluilla. Kerro esimerkiksi päivän ruoasta tai kysy tutulta asiakkaalta välillä, miten viikonloppu meni. Keskusteluista saattaa myös jäädä mieleen asioita, kuten lempiruokia tai erityisruokavalioita, joiden pohjalta voit seuraavalla kerralla suositella asiakkaalle mieleistä ruokaa.

Vinkki 2: Tunne tuotteesi ja kerro siitä

Monet pitävät tarjoilijoista, jotka osaavat kertoa ruoasta. Hyvää asiakaspalvelua onkin se, että tarjoilijan tietää tarkalleen, mitä ruoka sisältää. Tämä on tärkeää jo erityisruokavalioiden ja allergioiden takia. Sen lisäksi tulee tarinallisuus – voiko ruoasta tai sen raaka-aineesta kertoa asiakkaalle jonkin pienen tarinan? Esimerkiksi, että burgerissa käytetty jauheliha on luomua ja peräisin tutun maanviljelijän tilalta. Varsinkin a la carte -ravintoloissa on tärkeää kertoa, mistä raaka-aineet ovat peräisin, miten ne on kasvatettu tai viljelty ja kuinka valmistettu. Jotta kaikki asiakaspalvelijat tuntevat ravintolan tuotteet, täytyy kouluttaa sekä valvoa, että tieto kulkeutuu perille. Kirjalliset listat, joista voi tarkistaa, ovat hyvä apu.

Vinkki 3: Tee kehittymisestä yhteinen mielentila

Työvoimapulan ja kiireen keskellä on vähemmän aikaa kehitystyölle, ja se on ymmärrettävää. Ala muuttuu kuitenkin nopeasti, joten jos ei kehity, jää jälkeen. Kehittymisestä on hyvä tehdä koko henkilöstön yhteinen mielentila, joka on aina alitajuntaisesti läsnä. Parhaat ideat tulevat yleensä juuri niiltä, jotka ovat kiinni ravintolan arjessa. Ympäristöä, kilpailijoita ja yhteistyökumppaneita tarkkailemalla voi löytää esimerkiksi uusia raaka-aineita, jotka tekevät ruoista parempia ja ilahduttavat asiakkaita – eli palvelevat heitä paremmin. Se on hyvä alku, että kirjaa ideoita ylös aina, kun niitä tulee. Jossain kohtaa kehittämistyölle on otettava aika ja ideat käytävä läpi.

”Voiko ruoasta tai sen raaka-aineista kertoa asiakkaalle jonkin pienen tarinan?”

Vinkki 4: Hyödynnä asiakaspalautteita

Lähes kaikissa ravintoloissa kerätään asiakaspalautetta, mutta se täytyy myös muistaa käsitellä. Henkilöstön kesken on hyvä pitää tasaisesti palavereja, joissa perehdytään asiakaspalautteisiin ja mietitään, voisiko niiden pohjalta tehdä konkreettisia muutoksia ja parantaa siten asiakaspalvelua. Asiakaspalautteet ovat tärkeitä etenkin silloin, kun kokeillaan uutta. Palautteista saa näkemystä, oliko kokeilu hyvä vai ei. Muuten käteen saattaisi jäädä vain oma fiilis asiasta.

Vinkki 5: Ole rohkeasti persoonallinen

Asiakaspalvelijan täytyy hallita tietynlainen työrooli, mutta muutoin ei tarvitse karsia luonteenpiirteitään tai muuttaa itseään. Maailmaan tarvitaan monenlaisia ihmisiä, joten ole rohkeasti omanlainen! Persoonallinen asiakaskokemus erottuu massasta ja jää asiakkaan mieleen. Muistutus esihenkilöille: anna vapauksia tehdä asioita omalla tyylillä. Moni tämän hetken suosikkiravintola on tunnettu mutkattomasta meiningistä.