Työyhteisön hyvinvointiin kannattaa panostaa. Mitä paremmin työntekijät viihtyvät, sitä tyytyväisemmät ovat myös asiakkaat. Se näkyy myös ravintolan tuloksessa.

Kuinka pitää huolta työyhteisön hyvinvoinnista? Yritysvalmentaja jakaa 5 vinkkiä

Yritysvalmentaja Markus Apuli antaa vinkit, kuinka panostaa ravintola-alalla työhyvinvointiin ja tukea kaikkien jaksamista. 

Vinkki 1: Suosi terveempää työkulttuuria

Työhyvinvoinnin ei pitäisi olla ravintola-alalla enää vain puheenaihe vaan itsestäänselvyys. Alalla on vallinnut pitkään työkulttuuri, jossa on jopa ylpeilty sillä, kuinka pitkiä työpäiviä kukakin jaksaa tehdä. Tämän ajattelun on aika siirtyä sivuun, ja ravintola-alasta on tehtävä fiksumpaa ja terveempää. Yksi tyky-päivä vuodessa ei riitä, vaan paremman työkulttuurin pitää olla kaikkien yhteinen intressi. Henkilöstön hyvinvoinnilla on suora yhteys yrityksen tulokseen sekä asiakastyytyväisyyteen. Ne yritykset, jotka huolehtivat työntekijöistään, vetävät puoleensa myös uusia hyviä tekijöitä, joista on alalla muutenkin pulaa. 

Vinkki 2: Johtaja, keskity työntekijöiden osaamiseen

Kiire ei itsessään tee työhyvinvoinnista huonoa vaan se, jos työntekijä kokee kiireen keskellä olevansa epävarma tai ettei hallitse tilannetta. Työhyvinvointi alkaa jo siitä, että ravintolalle tai kahvilalle suunnitellaan selkeä konsepti ja palvelumalli, johon yhdistetään juuri konseptiin sopivin osaaminen. Jokainen perehdytetään perusteellisesti, ja työntekijöiden roolit jaetaan vahvuuksien mukaan. Myös työntekijän erityisosaamista voi hyödyntää työssä, esimerkiksi somen sisällöntuotannossa, kotisivujen päivittämisessä tai ravintolamiljöön tai tuotteiden valokuvaamisessa. Mielekäs työtehtävä tukee työntekijän hyvinvointia sekä motivaatiota. Johtamisella on iso rooli työhyvinvoinnissa. 

Vinkki 3: Ole työkaveri, joka levittää hyvää

Parannatko vieruskaverin hyvinvointia vai nakerratko sitä? Pienillä teoilla on vaikutusta kaikkien työhyvinvointiin. Kun taloon tulee uusi tekijä, voit näyttää esimerkkiä ja auttaa häntä suoriutumaan uusista työvuoroista mallikkaasti. Ajattele, mitä voisit tehdä, jotta vieruskaverilla olisi mukavampi tulla seuraavaan työvuoroon. On myös olennaista muistaa, että työntekijöiden motivaatiot ovat erilaisia. Toiset haluavat tehdä uraa ja edetä ravintolapäälliköksi, toiset tekevät vain opiskelujen ohella lisätienestiä. Kaikkien kohtelun täytyy silti olla tasa-arvoista – kukaan ei saa kokea olevansa vähän tärkeämpi. 

”Henkilöstön hyvinvoinnilla on suora yhteys asiakastyytyväisyyteen.”

Vinkki 4: Huolehdi omasta hyvinvoinnistasi

On tärkeää muistaa, että työssä hyvinvointi ja jaksaminen lähtee aina ensisijaisesti itsestä. Koska työ ravintola-alalla on haastavaa niin henkisesti kuin fyysisesti, täytyy kaikkien huolehtia perusasioista: syö hyvin, nuku tarpeeksi, liiku sopivasti, pidä vapaapäiviä. Tämä koskee kaikkia harjoittelijoista konkareihin kuin yrittäjiinkin. Omaa työtä voi keventää omilla teoilla sekä kehittämällä omaa osaamista itsenäisesti.  

Vinkki 5: Viesti avoimesti ja kysy kuulumiset

Korona-aika on ollut ravintola-alalle erityisen vaikeaa. Toiset ovat olleet lähes vuoden lomautettuina, toiset sinnitelleet koronan yli ja alkavat nyt väsyä. Kaikkia yhdistää epävarmuus tulevasta. Esihenkilönä on hyvä muistaa, että henkilöstö on yrityksen tärkein voimavara, ja etenkin vaikeina aikoina tämä korostuu. Juuri nyt äärimmäisen tärkeää on hyvä ja avoin viestintä. Soita lomautetulle tai laita viesti, mitä kuuluu. Sama pätee työkavereiden kesken. Rattaat kannattaa pitää pyörimässä, sillä jossain vaiheessa paluu normaaliin koittaa kyllä. 

Artikkeli on julkaistu Lautaselle-lehdessä 2/2021.
Katso kaikki julkaisut täältä.