Ravintoloiden ja kahviloiden kannattaa ottaa some haltuun. Sosiaalisessa mediassa asiakkaille voi viestiä muun muassa aukioloajoista ja menusta ja välittää myös ruokapaikan tunnelmaa.

Kuinka viestiä ravintola-asiakkaille somessa? Sisällöntuotannon asiantuntija kertoo 5 vinkkiä

Kuinka usein somessa kannattaa julkaista ja mitä somekanavia kannattaa käyttää? Sisällöntuotannon asiantuntija Pia Alapeteri antaa vinkit ravintoloiden ja kahviloiden sosiaalisen median sisältöihin.

Vinkki 1: Tunne asiakaskuntasi – se vaikuttaa somekanavien valintaan

Kanavapäätöksiä tehtäessä on tärkeää tietää, keitä somemarkkinoinnilla halutaan tavoittaa. Instagram on tällä hetkellä yleisesti ottaen tärkein sosiaalisen median kanava, ja sen visuaalisuus toimii hyvin ravintoloiden markkinoinnissa. Instagramissa on 1,9 miljoonaa suomalaista käyttäjää, ja siellä saa kiinni parhaiten 15–28-vuotiaat.

Facebookissa käyttäjiä on puolestaan noin 2,8 miljoonaa, ja se tavoittaa etenkin yli 35-vuotiaat. Twitter, LinkedIn ja muut henkilövetoiset kanavat toimivat markkinointikanavana oikeastaan vain silloin, kun vaikkapa ravintoloitsijalla on vahva henkilöbrändi.

Vinkki 2: Kerro somessa perustiedot ja välitä kahvilan ja ravintolan tunnelmaa

Tärkeintä ravintola-asiakkaalle on löytää helposti olennaisimmat perustiedot: aukioloajat, osoite ja ruokalista. Tähän tarkoitukseen etenkin Facebook taipuu hyvin. Linkin lisäksi sinne voi nostaa menut ja aukioloajat, kunhan muistaa pitää huolta ajantasaisuudesta.

Instagramissa ravintolan verkko-osoite täytyy olla tilin kuvaustekstissä. Stooreissa ja niistä muodostettavissa kohokohdissa voi puolestaan viestiä aukioloajoista ja menuista. Tiedon jakamisen lisäksi on hyvä keskittyä siihen, että ravintolan tunnelma välittyy sekä kuvista että teksteistä. Sillä on asiakkaille paljonkin merkitystä valintapäätöstä tehtäessä.

Vinkki 3: Julkaise säännöllisesti ja vastaa asiakkaille 24 tunnin sisällä

Hyvä postaustahti on säännöllinen, mikä se kenellekin sitten on: kerran kahdessa viikossa tai kahdesti päivässä. On ymmärrettävää, että muun työn ohella ei ole aikaa tehdä julkaisuja montaa kertaa päivässä, ja siksi säännöllisyys on julkaisutiheyttä tärkeämpää.

Läsnä pitää kuitenkin olla – tärkeintä on reagoida, jos joku kommentoi tai laittaa ravintolalle viestin. Näissä olisi hyvä olla aktiivinen vuorokauden sisällä. Jos asiakas vaivautuu osallistumaan, on hyvin tärkeää, että siihen jotenkin vastataan! Kanavien statistiikoista näkee, milloin omat seuraajat ovat läsnä, ja silloin kannattaa myös julkaista uutta materiaalia.

”Ravintola ei ole mainostoimisto – kaiken ei tarvitse olla viilattua.”

Vinkki 4: Somekuvissa muista hyvä valo ja kulissien takana -materiaali

Kännyköiden kameralla pärjää pitkälle somekanavien kuvissa. Etenkin ruokakuvissa oleellisinta on hyvä valo: ruoka ei näytä hyvältä keltaisessa huoneenvalossa tai loisteputkien alla. Ota siis annoskuvat mahdollisuuksien mukaan luonnonvalossa ja pleittaa mielellään annokset kuvia varten erikseen vaikkapa uuden menun maistelun yhteydessä.

Ravintolan ei tarvitse olla mainostoimisto – kaiken ei tarvitse olla viimeiseen saakka viilattua. Sen sijaan kuvilla kannattaa tuoda ihmiset ja raaka-aineet lähelle. Kulissien takana on aina kiinnostavaa!

Vinkki 5: Päätä julkaisujen ääni etukäteen, pysy linjassa brändin kanssa

Paras päivittäjä henkilökunnasta on se, joka on aidosti kiinnostunut tehtävästä. Tehtävä voi myös kiertää, kunhan on selkeästi sovittu, millaisella äänenpainolla ja -sävyllä brändi puhuu. Jos Instagram-tili on rento ja välitön mutta ravintolakokemus virallinen ja viileä, somekanava ei puhu brändin mukaisesti. Silloin asiakas saattaa pettyä.

Tämän lisäksi kaikkien julkaisujen on hyvä liittyä aidosti ravintolan tekemiseen. Hyvää viikonloppua voi toivottaa, kun samalla kutsuu ihmisiä syömään tai kertoo, että lauantaille on vielä yksi pöytä vapaana.

Artikkeli on julkaistu Lautaselle-lehdessä 1/2021.
Katso kaikki julkaisut täältä.