Matti Karvonen luotsaa toimitusjohtajana Factory-ravintoloita. Ketju on selviytynyt läpi poikkeusvuoden uusien innovaatioidensa avulla.

Salaattibaariauto, BringBack-panttirasiat ja ruokakauppa-annokset – lounasravintola Factory haluaa olla edelläkävijä

Factory-ravintoloissa tarjoillaan päivittäin lämmintä lounasta, mutta erityisen tunnettuja ne ovat salaatti­baareistaan ja jälki­ruois­taan. Korona-aikana asiak­kaita on palveltu take away -lounailla, joita saa myös salaattibaariautosta.

Factory-lounasravintolaketjussa on selkeästi otettu yrityksen arvo ”tekemisen meininki” tosissaan.

Innovatiivinen yritys tarjoaa ravin­tolapalveluiden lisäksi catering- ja juhlapalveluita, vuokraa Laude-nimistä saunatilaa ja toimittaa take away -lounaita myös vähittäiskauppoihin. Eläkeläisille on alennuksia, lounaita pakataan omiin pantillisiin rasioihin, ja kohta liikenteeseen lähtee myös oma salaattibaariauto.

”Tämä on kieltämättä aikamoinen runsaudensarvi. Olemme mieluummin edelläkävijöitä kuin peesaajia”, Factoryn toimitusjohtaja Matti Karvonen sanoo.

Ensimmäinen Factory-ravintola avasi ovensa Espoon Olarissa vuonna 2001. Nyt ravintoloita on jo 15. Yrityksen perustaja Jani Antila, ravintolayrittäjä toisessa sukupolvessa, on ollut itse perustamassa ja kehittämässä jokaista ravintolaa, mikä on Karvosen mukaan isolle ravintolaketjulle poikkeuksellista.

Factory-ravintolat erottautuvat Karvosen mukaan muista lounasravintoloista laajalla valikoimallaan ja reippaalla tekemisellä.

”Keittiöissämme on paljon henkilökuntaa, ja teemme ruoan laadukkaista raaka-aineista itse. Olemme iloisia siitä, että meillä on kokkeja muualtakin päin maailmaa kuin Suomesta. Esimerkiksi nepalilaiset työntekijämme tekevät aivan käsittämättömän hyviä kasvisruokia.”

Houkuttelevat teemapäivät

Factory-ravintoloiden keskimääräinen asiakaspaikkamäärä on 130. Tilaviin ravintoloihin mahtuu ruokailemaan isommallakin porukalla, ja lounasvaihtoehtoja löytyy niin vegaaneille kuin sekasyöjillekin. Tarjolla on aina laaja salaattipöytä ja 4–5 lämmintä ruokaa. Myös jälkiruoka ja kahvi kuuluvat lounaan hintaan.

Ravintolat ovat tulleet tunnetuiksi erilaisista teemoista, kuten tiistain jäätelöbaarista ja leikeperjantaista. Tavoitteena on tarjota vahva lounaskokonaisuus joka päivä, mutta torstain lettupäivä on asiakkaiden ylivoimainen suosikki.

”Ihan sama mikä talouskriisi on menossa, mutta kun meillä tarjoillaan jälkiruoaksi itse tehtyjä lettuja ja mansikkahilloa, ravintoloissa on porukkaa.”

Vaikka Factory-ravintoloilla on yhteiset pääpiirteet, jokainen ravintola suunnittelee ruokalistansa itse. Esimerkiksi maanantaisin kaikissa ravintoloissa on tarjolla lohta, mutta kukin toimipiste päättää, miten sen valmistaa.

Factory-ravintolat ottavat mielellään opiskelijoita työharjoitteluun sekä oppimaan alaa että haastamaan kokeneita vanhoja tekijöitä.

Huomio salaatteihin

Karvosen mukaan laadukkaiden salaattien merkitys korostuu lounasravintoloissa. Salaattien täytyy olla runsaita ja tasokkaita, jos mielii saada asiakkaita sisään.

”Lautasmalli on viime vuosina muuttunut selkeästi kevyempään suuntaan. Raavaat ukkelitkin ottavat nykyään aika paljon salaattia ja kasviksia lautasilleen.”

Factory-ravintoloissa salaatitkin on nostettu seuraavalle asteelle. Kahdeksassa suurimmassa ravintolassa on erillinen salaattibaari, jossa asia­kas voi koota itselleen mieluisan annoksen.

”Meillä on tosi hyvät raaka-aineet ja reilut annoskoot – kyllä niillä nälkä lähtee.”

Keväällä Factoryn salaatteja voi näkyä myös liikenteessä, Factorylle mittatilaustyönä tehdyn salaattibaariauton kyydissä. Aurinkoenergiaa hyödyntävällä autolla on tarkoitus kiertää Helsingin keskustassa ja yritysten tapahtumissa – koronarajoitusten niin salliessa.

Factoryn salaattibaariauto on liikenteessä koronatilanteen salliessa. Varta vasten tähän käyttöön suunnittelun auton katolla on aurinkopaneelit.

Lounasta pantilliseen rasiaan

Pandemia-aika ei ole saanut Karvosta lannistumaan. Päinvastoin yritykselle on syntynyt uusia liiketoimintamalleja, joita tullaan jatkamaan tulevaisuudessakin.

Viime kesäkuussa markkinoille tullut Bring­Back-rasia on yksi yrityksen viimeaikaisista satsauksista. Asiakas voi lunastaa iskunkestävän lounasrasian kahdeksan euron panttia vastaan. Kassalta saa aina puhtaan rasian tilalle.

Jo 40 prosenttia Factoryn take away -lounaista pakataan tällä hetkellä BringBack-­rasioihin.

”Se on käsittämättömän kova luku. Säästämme uudelleen käytettävien rasioiden ansiosta luontoa, ja ne auttavat myös sitouttamaan asiakkaan ravintoloihimme”, Karvonen sanoo.

Koronarajoitusten aikaan take away -lounasta saa kolmesta toimipisteestä: Pitäjänmäestä, Vallilasta ja Kampista. Viime aikoina Factoryn lounaita on ilmestynyt myös vähittäiskauppojen hyllyille.

”Olemme pistäneet hösseliksi! Ne, jotka pystyvät kehittämään liiketoimintaansa, pärjäävät jatkossakin.”

Factoryn suosittuja annoksia voi ostaa myös joistain ruokakaupoista. Moneen kertaan käytettävät, pantilliset BringBack-salaatti¬rasiat ovat Factoryn suosittu uutuus.

3 x salaattibaarin trendit

1. Värikäs pohja

Pelkkä jäävuorisalaatti ei enää riitä. Hyvännäköinen salaattipohja on sekoitus eri salaatteja kuten vuonankaalia, rucolaa, jääsalaattia tai amerikansalaattia.

2. Kevyt täyte

Laadukkaat pääraaka-­aineet ovat kevyitä, mutta täyttäviä: kanaa, savulohta, jättikatkarapuja ja punajuurihummusta. Tofussa pitää olla twistiä, vaikka marinadista.

3. Viimeistely

Majoneesin sijaan selkeitä makuja ja keveyttä arvostetaan. Öljy- ja vinai­grettepohjaiset marinadit nousevat kunniaan.

Factory

  • Perustettu 1994. Omistaja Jani Antila. Toimitusjohtaja Matti Karvonen.
  • 15 ravintolaa Helsingissä ja Espoossa. Ravintolat työllistävät noin 150 henkeä.
  • Kaikkien ketjun ravintoloiden aukioloajat löytyvät osoitteesta ravintolafactory.com. 

Artikkeli on julkaistu Lautaselle-lehdessä 2/2021.
Katso kaikki julkaisut täältä.