Olen Aimo, uusi tukkurisi

Valio Aimo® on uusi tukkutoimija, jolla on omaa valmistusta, laadukas valikoima ja koko maan kattavin jakeluverkosto. Tavoitteena on olla paras mahdollinen kumppani hyvän ruoan ammattilaisille.

 
 

Valio osti Heinon Tukun kesällä 2021 yrityskaupassa. Siitä alkaen uutta tukkua on rakennettu innokkaasti. Tavoite on luonnollisesti asetettu korkealle: Valio Aimo haluaa olla paras mahdollinen kumppani alan ammattilaisille.

 

Uusi kotimainen tukku palveleekin laajasti ravintoloita, kahviloita, suurkeittiöitä, leipomoita, hotelleja, catering- ja pitopalveluja, sekä julkishallinnon ja teollisuuden asiakkaita ympäri Suomea. Myös pääkaupunkiseudun pikatukut saavat uuden nimen.

 

– Kotimainen HoReCa-ala, julkishallinto ja teollisuus muodostavat värikkään ja monipuolisen kokonaisuuden. Ei ole vain yhtä ratkaisua, joka sopisi jokaiselle asiakkaallemme, ja se on meistä hyvä niin. Olemme ylpeitä siitä, miten monen eri asiakkaan tukkurina saamme toimia, kertoo Tuomas Sorri, liiketoimintajohtaja, Valio Aimo.

Valio Aimo® Tuomas Sorri
Tuomas Sorri, liiketoimintajohtaja, Valio Aimo.

Ammattilaisten kanssa tarjoilemassa Suomen parasta ruokaa

Osalle uudessa nimessä on jotain tuttua, sillä Aimo on tunnettu Heinon Tukun omana tuotemerkkinä. Valio ja Aimo ovat kummatkin etunimiä, jotka merkitsevät myös mainiota ja laadukasta. Sana “aimo” tarkoittaa lisäksi myös runsasta ja hyvää. Nämä sanat kuvaavat osuvasti myös tukun valikoimaa.

 

– Tukun tykättyä ja tunnettua valikoimaa laajennetaan entisestään kotimaisilla Valion tuotteilla. Tunnistamme, että kotimaisten elintarvikkeiden arvostus ja kysyntä on kasvanut viime vuosina. Asiakkaamme tuntevat meidät myös toimitusvarmuudestamme ja joustavuudestamme, mistä haluamme pitää kiinni myös jatkossa, Sorri kertoo.

 

– Tarjoamme räätälöidyn valikoiman lisäksi koko maan kattavan logistiikan ja ensiluokkaista palvelua. Joustavuus ja tehokkuus ovat valttikorttejamme, joiden ansiosta toimitamme kuljetuksia kaikkialla Suomessa, aina Hangosta Nuorgamiin asti. Kun olemme paras mahdollinen kumppani, asiakkaamme voivat keskittyä rakentamaan omaa kasvuaan ja tarjoilemaan Suomen parasta ruokaa.

NoHo Partners ja Finlandia-talo seuraavat uutta tukkuria mielenkiinnolla

NoHo Partners on valtakunnallinen ravintolayhtiö, jolla on noin 250 ravintolaa Suomessa, Tanskassa ja Norjassa. Yhtiö on työskennellyt Valion ja Heinon Tukun kanssa jo ennen yhdistymistä.

 

– Tervehdimme ilolla sitä, että markkinaan tulee uusi toimija, jolla on vahva historia ja kokemus taustalla. On kiinnostavaa nähdä, miten Heinon asiakasläheinen palvelu saadaan yhdistettyä Valion erittäin vahvaan logistiikkaosaamiseen. Yhdistyminen toivottavasti lisää myös kilpailua markkinassa, kertoo Pauli Kouhia, NoHo Partnersin hankintajohtaja.

 

Helsingin tunnetulla maamerkillä Finlandia-talolla on myös aiempia kokemuksia Valion ja Heinon Tukun kanssa työskentelystä, mistä keittiöpäällikkö Mika Jokela kertoo tarkemmin.

 

– Käytämme paljon kotimaisia tuotteita ja arvostamme joustavaa tukkuria. Joskus meille tulee lyhyellä varoitusajalla tieto siitä, että 600 hengen tapahtumaan halutaan kahvin kanssa suolaista tarjottavaa. Silloin on toimittava nopeasti. Yhdistymisuutisen jälkeen asiat ovat luistaneet yhtä hyvin kuin ennenkin, tosipaikankin tullen, Jokela kertoo.

 

– Tukkuri on se, joka haastaa teollisuutta toimimaan uusilla tavoilla, ja joka voi auttaa alaa esimerkiksi työvoimapulassa. Hyvä tukkuri nopeuttaa alkuvalmisteluja vaikkapa leikkaamalla kalan valmiiksi. Tukkuri myös auttaa meitä käyttämään raaka-aineita hävikkiä vähentäen. Valio esimerkiksi valmistaa omenatäysmehua hedelmistä, jotka eivät muuten päätyisi sellaisenaan syötäviksi, ja mehu sopii mainiosti muun muassa leivontaan, Jokela jatkaa.

Keittiömestarimme ja leipomokonsulttimme pystyvät kehittämään asiakkaan prosesseja ja luomaan uusia tuotteita, reseptiikkaa ja käyttövinkkejä.
Tuomas Sorri, liiketoimintajohtaja, Valio Aimo.

Hyvän ruoan ammattilaisille monipuolista palvelua yhdeltä luukulta

Oikeiden ja ajallaan saapuvien tuotteiden lisäksi tukkurilta tarvitaan uusia innovaatioita, toimintatapoja ja osaamista kotimaan ruokakulttuurin kehittämiseksi. Jo 1950-luvulta asti toiminut Valio Koekeittiö on osalle asiakkaista uusi tuttavuus.

 

– Koekeittiömme ja koeleipomomme ovat erikoistuneet eri asiakasryhmiin teollisuudesta julkishallintoon ja HoReCa-alasta kuluttajiin. Keittiömestarimme ja leipomokonsulttimme pystyvät kehittämään asiakkaan prosesseja ja luomaan uusia tuotteita, reseptiikkaa ja käyttövinkkejä, Sorri kertoo.

– Ammattilaisille paras mahdollinen palvelu on kaiken A ja O. Siksi lähestymme kaikkea toimintaamme intohimolla, oli kyseessä sitten tukkukaupan kehittäminen, toimitusvarmuus tai tuoreimmat tuotteet ja ideat.