Sokeriruo’sta valmistettuja take away -pakkauksia löydät verkkokaupastamme käyttämällä hakusanaa bagassi. Rasiat ovat rasvan- ja nesteenkestäviä, ja ne voi säilyttää jääkaapissa ja lämmittää mikrossa ilman kantta.

Take away -pakkauksia uusiutuvista raaka-aineista

Sokeriruo’n korsista valmistettuja pakkauksia ja palmun lehdistä tuotetulla vahalla viimeisteltyjä aterimia. Noutoastioita kehitetään nyt uusiutuvista raaka-aineista.

Merien muoviroskaongel­maa taltuttaakseen EU sorvasi heinäkuun alussa voimaan tulleen SUP-direktiivin. Sen tarkoituksena on rajoittaa kertakäyttöisten muovituotteiden kulutusta. Kiellettyjen listalle joutuivat muun muassa muoviset kertakäyttöaterimet ja -lautaset sekä pillit ja vaahdotetusta polystyreenistä valmistetut take away -pakkaukset. Lisäksi muovi- ja kartonkimukeihin on jatkossa painettava niin sanottu kilpikonnamerkki eli tieto siitä, että ne sisältävät muovia.

”Tukun hyllyssä direktiivi on näyttäytynyt ensisijaisesti valikoiman ja materiaalien vaihtumisena. Muovi korvataan nyt erilai­silla puu- ja kasvikuiduilla, kuten bagassilla ja kartongilla”, sanoo Heinon Tukun tuote­päällikkö Helena Jurvakainen.

Kompostoituva bagassi on materiaalin uusiokäyttöä parhaimmillaan, sillä se valmistetaan sokerin tuotannossa syntyvästä ylijäämämateriaalista: sokeriruo’on korresta. Bagassia käytetään koko ajan enemmän.

”Uusimpana meillä on nyt valikoimissa esimerkiksi bagassista valmistetut sushirasiat.”

Materiaali-innovaatioiden lisäksi jo olemassa olevia tuotteita kehitetään jatkuvasti paremmiksi.

”Tästä hyvänä esimerkkinä ovat koivusta valmistetut aterimet, jotka päällystetään vegaanisella karnaubapalmun lehdistä tuotetulla vahalla. Se saa aterimen tuntumaan suussa miellyttävämmältä”, pakkausvalmistaja Dunin Key Account Manager Pia Stenström kertoo.

Tärkeimmät ominaisuudet take away -astioissa ja pakkauksissa ovat edelleen käytännöllisyys, pinottavuus ja tiiviys. Pakkauksen tehtävä on suojata ruokaa. Vastuulli­suudesta viestitään materiaalien luonnollisilla väreillä ja muodoilla. Omaa brändiä ja yrityksen viestiä tuodaan esille tyylikkäästi tarroin ja etiketein.

Kilpikonnamerkissä vielä pulmia

Jurvakaisen ja Stenströmin mielestä kilpikonnamerkki ei ole ihan mutkaton. Esimerkiksi juomakuppeja on kehitelty vuosia, jotta niistä on saatu biohajoavia ja kompostoitavia, mutta nyt uusi direktiivi määrittelee ne muoviksi kupin nesteen­pitävän sisäkalvon vuoksi.

”Myös kuluttajan voi olla vaikea ymmärtää, jos ravintola tai hotelliketju markkinoi kompostoitavia tai biohajoavia mukeja, ja sitten tarkemmin katsottuna kupissa onkin merkintä, että se sisältää muovia”, Stenström lisää.

Artikkeli on julkaistu Lautaselle-lehdessä 3/2021. Katso kaikki julkaisut täältä.